top of page

Péče je sdílení.

Co by to bylo za výroční festivalový ročník bez tradičního pohybového site-specific projektu? Ano, představení, které vznikne přímo během festivalu na míru vybranému netradičnímu prostoru se skupinou mladých tanečníků a tvůrců bude i letos.

 

Jeho vzniku se ujme finská režisérka a aeralistka Ilona Jäntti (ta letos na Letní Letné uvedla premiéru představení Crossing, na kterém spolupracovala s Eliškou Brtnickou, kterou jste mohli vidět na MOVE Festu 2021) a Šárka Bočková - performerka s ostravskými kořeny vystupující například s Cirk La Putyka.

Obě autorky během týdne intenzivních zkoušek s tanečníky vybranými formou open-callu využijí génia loci jedné z nově otevřených ostravských industriálních zón a vytvoří v ní společně inscenaci Zátěž bez tíže, kterou budete moci zažít pouze ve dvou odpoledním (pátek 6. a neděle 8. října) a v jednom večerním (pátek 6. října) uvedení. "Jevištěm" se pro letošní site-specific projekt totiž stane revitalizovaná budova bývalé výklopníku a uhelné mlýnice FUTUREUM, kterou najdete v Dolních Vítkovicích naproti Národního zemědělského muzea!

Představení probíhá v netradičním industriálním prostředí a vstup do objektu je umožněn pouze na vlastní odpovědnost návštěvníků. Vzhledem k lokaci zvolte prosím vhodné a pohodlné oblečení a obuv.

MF panáčci.png

Koncept a  umělecké vedení projektu: Ilona Jäntti, Šárka Bočková

Performeři: Viktorie Szalóczi, Markéta Schacherlová, Bára Beinhauerová, Monika Spáčilová, Lucie Mičková Kovářová, Jakub Baloun, Alena Dvorská, Adéla Jordáková 

Hudba: AGF/Antye Greie - Ripatii

Ilona Jäntti je finská umělkyně, choreografka a spolu-zakladatelka Ilmatila Company, která sídlí v Helsinkách a zaměřuje se na nový cirkus.

Ilona Jäntti studovala v Cirkus Piloterna ve Stockholmu a následně současný tanec na Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance v Londýně, kde dokončila studium magisterským titulem z oblasti choreografie.

Během své profesionální dráhy již spolupracovala s rozmanitou škálou cirkusových, tanečních a divadelních společností, včetně Shakespeare’s Globe, Royal Opera House, Darwin Centre v Národním historickém muzeu v Británii, Cirkus Cirkör ve Švédsku, Finském Flow Productions nebo Cirkus Mlejn a  La Putyka v České republice.

V letech 2015 a 2017 měla možnost vytvořit celovečerní cirkusové představení v rámci festivalu Panama Aerea Festival. Následně byla v roce 2019 vyzvána k vytvoření představení Air in Fukuoka pro 5 japonských aerialistů k příležitosti 100. výročí diplomatických vztahů mezi Finskem a Japonskem. V témž roce ji finské ministerstvo kultury udělilo cenu Suomi (Suomi-palkinto). 

V současné době je její práce podporována nadací Jenny ja Antti Wihuri Foundation. 

Šárka Fülep Bočková se narodila v Opavě, už jako dítě vystupovala v inscenacích Slezského divadla. V jedenácti letech začala studovat tanec na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a pokračovala magisterským programem taneční pedagogiky na HAMU. Poté krátce učila na konzervatoři Duncan centre v Praze. V roce 2012 se přidala k novocirkusovému souboru Cirk La Putyka, pod jehož hlavičkou hraje v desítce představení. Má za sebou několikaleté působení ve 420People dance company. Mezi její dovednosti patří klasický a současný tanec, závěsná akrobacie na strapsech, kruhu, šálách a chůze po laně.

 

Choreograficky spolupracovala na několika činoherních, novocirkusových a site specific představeních.  

"Ke spolupráci s Ilonou Jäntti jsem byla přizvána na základě toho, že se dobře známe a že nám to vzájemně v tvůrčím procesu hezky funguje. Navíc jsem v ostravském kulturním prostředí vyrostla, takže mít možnost se sem pracovně vracet je pro mě vždy milou příležitosti.


V tandemu s Ilonou je Zátěž bez tíže mým v pořadí 3. společným site-specific projektem a jsem velmi ráda, že ho připravujeme Ostravě na míru v areálu Dolních Vítkovic v podzemí nově zrekonstruované budovy Futureum. 


Hlavním cílem je bezesporu v co nejširší míře využít potenciál budovy a naplnit ji vizuálně a zvukově zajímavými pohobovo-akrobatickými obrazy.
Myslím, že s Ilonu nás spojuje kladení důrazu na estetiku provedení jednotlivých pohybových scén a co možná největší komplexnost díla. 
Doufám, že se nám povede toto silně nedivadelní prostředí naším představením proměnit a vytvořit tak divácky jedinečný zážitek."

 

bottom of page